onsdag 20 april 2011

Ett torn med utsikt


Som jag skrev i helgen såg jag Köpenhamn från ovan i fredags.

Först gick vi uppför många många trappor i tornet, sedan blev det smala, branta trätrappor längre upp bland kyrkklockorna (jag var lite rädd att de skulle börja ringa...) tills vi nådde en "balkong". Därifrån gick vi sen tre varv utan på tornet (den svarta delen). Jag har klaustrofobi och höjdskräck men mitt sällskap psykologstudenten sa att det var bra att möta sina fobier. Fast när hon tyckte det var obehagligt att golvet lutade lite utåt på tornets balkong kände jag mig inte lika trygg längre.

Jag har länge tänkt besöka något utsiktstorn, t. ex. Rundetårn, men hittills har det varit dåligt väder de dagar jag har försökt. I fredags var det perfekta förhållanden. Solen sken och jag hade bra sällskap. Om jag kommer göra om det? Troligtvis inte.

Att gå uppför de 400 trappstegen i tornet till Vor Frelsers Kirke kostar 25 kr. Belöningen när man kommer upp är mödan värd, men det är skönt om man har någon med sig som man kan hålla i handen om man blir rädd, för det är 90 långa meter ner till marken.

4 kommentarer:

Lovisa sa...

Vackert! Och bra gjort med övervinnandet av fobierna! Jag har själv trotsat mina (som är av samma slag som dina) genom att åka upp i Eiffel-tornet med hiss och gå upp för alla trappor i NotreDame för några somrar sedan. Men det läskigaste var nog ändå i somras då jag "tvingades" upp i pariserhjulet på Liseberg, det kändes liksom mer fritt och läskigt på något vis :P

Anna sa...

Pariserhjulet har jag också provat med ungefär samma känsla...

sara sa...

Härlifa bilder, kul att se köpenhamn från ovan

Anna sa...

Tack! Det är speciellt att se en stad ovanifrån. Ser annorlunda ut...