söndag 3 juli 2011

Veckans bild: spunk



Vad man kan köpa i SuperBrugsen för 5,50.

En morgon när Tommy och Annika som vanligt kommer inhoppande i Pippis kök sitter Pippi mitt på köksbordet och ler. Just hon och ingen annan, har hittat på ett spritt språngande nytt ord. Ett utmärkt bra ord! Ett av dom bästa hon hört! Ordet är spunk! Frågan är bara vad det betyder. Pippi tar kappsäcken med guldpengar, och lyfter ner hästen från verandan för att börja jakten på spunken.
(- - -)
Pippi har kommit på ett nytt ord, men kan inte begripa vad det betyder.
- Vad det än är så ska jag ta reda på det, säger hon. Kanske när allt kommer omkring att spunk är en sjukdom.
- Jag är rädd att jag har gått och fått spunk, säger hon till doktorn. Det kliar på hela kroppen och ögonen faller totalt ihop när jag sover. Och i söndags mådde jag inte riktigt bra när jag hade ätit en tallrik skokräm med mjölk.
ur Pippi hittar en spunk av Astrid Lindgren

Veckans bild är en fotoutmaning startad av Jonas Tobin och Gabriel Nordblom. Kolla in deras bilder!

4 kommentarer:

Jonas Tobin sa...

Mm, en hederlig tablettask! Det är inte varje dag. Haha, en tallrik skokräm med mjölk...

Anna sa...

... eller "ögonen faller totalt ihop när jag sover" !!

Anonym sa...

hej! undvik gärna den engelska översättningen av ordet spunk om ni ska fota.. förlåt min låga nivå av humor, men ordet har på engelska en helt annan innebörd än vad som framgår i Astrid Lindgrens böcker. /

Anna sa...

bra att veta men i det här fallet tänkte jag bara på svenska/danska.