tisdag 20 juli 2010

Kalla Köpenhamnsfötter

Jag brukar få flyktkänslor i avgörande ögonblick. Som precis innan jag ska flytta. Allting är packat och lägenheten är städad. Då brukar jag vilja fega ur. Ringa och ställa in allt. Men det brukar inte komma så här tidigt.

Första gången jag kände av de kalla fötterna var förra veckan när jag drunknade i det djungelträsk bostadssökandet i Köpenhamn innebär. Sen kom de tillbaka igår. När jag satt i samtal med min chef om en potentiell anställning. Så här i efterhand förstår jag att det inte alls handlade om lönen men just då ville jag bara åka hem och dra på de svenska raggsockarna. Stanna kvar i Lund för alltid.

Har haft en otroligt givande tänkardag idag. Tänkt mycket, resonerat fram och tillbaka, ifrågasatt mig själv, reflekterat över det förflutna och så till sist kom den stora insikten. Orsaken till de kalla fötterna berodde mer på årstidsförändringar än pengar. Den rysliga höstkylan ligger och lurar. Men innan jag flyttar och innan jag börjar mitt nya jobb är det fortfarande sommar. Och förhoppningsvis även några veckor efter det.

Inga kommentarer: