måndag 19 juli 2010

Många frågetecken

Jag hade tänkt börja blogga tidigare men det är så mycket som ska fixas inför en utlandsflytt. Antingen gör jag allt på en gång eller ingenting. Lite som jag är som person... Idag har varit en aktiv dag. Jag har provjobbat och svarat på femton bostadsannonser.

Jobbet först. Jag hade inte sökt många jobb förrän jag fick komma på intervju i en butik och det kändes för bra för att vara sant. Och kanske var det det också. Lönen är sämre än jag tänkt. Frågan är om jag ska ta jobbet även om jag inte är nöjd med pengarna. Det mesta med jobbet i övrigt är bra. Jag klarar mig på lönen - givet jag får en lägenhet inom min budget. Eller ska jag säga nej tack och söka vidare? Någon som kan hjälpa mig bestämma mig?!

Bostad sen. Det finns hur många andrahandsannonser som helst på nätet. Frågan är om uthyrarna kollar sina mail regelbundet eller glömmer ta bort annonsen när de fått napp. Det finns en viss risk. Men jag tänker inte ge upp. Svarade på en annons angående ett rum i en jättefin lägenhet förra veckan. Den hoppas jag nog mest på för tillfället. Det är så svårt att veta vilka krav man kan ha. Boyta, deposition (ofta motsvarande tre månaders hyra), läge, ålder och kön på rumskamrater, hyra... På vilka sätt kan jag vara kräsen? Inga?!

Även om jag har en hyresgäst till min lägenhet i Lund kan jag inte skicka in ansökan om andrahandsuthyrning till min hyresvärd eftersom jag saknar intyg för min vistelse i Köpenhamn. Så det här med jobb och bostad måste fixa sig. Gärna snart. Helst igår. Men imorgon går också bra.

Efter jobbet besökte jag Dansk Design Center, mitt favorit-"museum" i stan, och Ørstedsparken men det var svårt att vara närvarande när tankarna snurrade. Jag lovar att skriva mer om dessa två platser framöver. De är väl värda ett besök!

Inga kommentarer: