söndag 20 februari 2011

Grannsämja

Det är helt förståeligt att grannen spelar hög musik när jag går och lägger mig halv tolv en lördagkväll. Öronproppar är min bästa vän. När jag vaknar till tjugo i tre tänker jag att de måste vara en rolig fest eftersom de fortfarande sjunger med i sångerna. Men när jag vaknar halv fem, klarvaken trots jag har mer sömnbehov, är det inte lika roligt längre. Jag ger upp och ser en film istället för att sova. Nu är klockan snart sju och det börjar ljusna. Musiken har inget slut och de medsjungande grannarna är fortfarande vakna. Jag med.

2 kommentarer:

Margareta sa...

Oj, vilket svårt ämne du ger dig inpå. Jag vet inte hur många gånger jag fått nattsömnen förstörd av berusade grannar, som tror att man kan tassa omkring i träskor, eller dementa som varje natt sätter på musikanläggningen på högsta volym, eller popbandet som återvänder till rep-lokalen och fortsätter showen. Visserligen är jag sugen att byta lägenhet - mest för att pigga upp mig - men tanken på detta elände gör att jag sitter kvar. Här är det inte lyhört och ingen kan se in.

Anna sa...

Låter som motsatsen till här. Otroligt lyhört (även när folk inte festar hela natten) och full insyn.