torsdag 10 februari 2011

Trappor trappor


I Danmark räknar man våningar som på franska, inte svenska. Våning heter etage, plan eller sal. Man börjar med stuen/stueetagen (bottenvåningen) och räknar sen utifrån den - en våning ovan stuen blir første (1.) sal, två våningar ovan blir anden (2.) etc.. Jag jobbar till exempel i stuen och bor på 3. sal. Om det är svårt att komma ihåg kan man jämföra med det svenska "tre trappor upp" (men det är fjärde våningen).

Första gången jag skulle hem till några nyfunna vänner i Byen kom jag på när jag stod utanför huset att jag inte visste vad de hette i efternamn. Hur skulle jag veta vilken porttelefonknapp jag skulle trycka på? En annan vän dök upp och det löste sig. Efter det har jag lärt mig att man inte behöver veta vad folk heter för att kunna besöka dem. Det räcker att man vet vilken våning de bor på och vilken sida av trappen lägenheten ligger på, vilket alltid anges i adressen. Tidigare bodde jag till exempel på Lyøvej 1, st. tv., alltså st=stuen=första våningen/bottenvåning, tv=til venstre=lägenheten till vänster. Porttelefonerna är uppbyggda precis som trappuppgången. Nu bor jag på 3. sal, th. och det är alltså knappen fjärde nerifrån, till höger (på bilden ovan).

Det är otroligt stor skillnad att bo på fjärde våningen jämfört med bottenplan tidigare. Vardagsmotion är bara förnamnet. Speciellt när man ska till tvättstugan som är i källaren på andra sidan gården eller kommer på att man glömt något.

3 kommentarer:

Margareta sa...

Intressant det där med våningsplanen. Förr räknade vi som danskarna, men när det ändrades vet jag inte. Så sent som mitten av 2000-talet bodde jag på 1:a våningen i gammalt hus vid Odenplan, Sthlm. Sedan flyttade vi till nybyggt hus ett stenkast från NK. Helt plötsligt bodde vi på 7:e våningen, fastän jag skulle kallat det 3:e. Där fanns nämligen flera plan under den traditionella bottenvåningen. Men vi är på väg tillbaka till det gamla. Skatteverket håller nämligen på att numrera samtliga lägenheter här i landet och fr o m i år bor jag på plan 3 (plan 4 tidigare). När jag numera får brev från myndigheter eller banken står lgh-numret i adressen. Nu blev visst kommentaren lite omständlig - sorry.

Lovisa sa...

Jag har det likadant i mitt hus här i Göteborg (tror det har några år på nacken i och för sig). Jag bor på våning tre enligt förteckningen och hissknappen men enligt mig är det fjärde egentligen.

Anna sa...

Otroligt förvirrande är de svenska våningarna ...