söndag 22 augusti 2010

Första besöket

I helgen har jag både haft första besöket av gäst som sov över och gjort första besöket i en kyrka.

Min kusin var på Malmöfestivalen igår kväll och åkte sedan över för att träffa mig. Tunnelbanan strulade så hon kom inte fram förrän 01.30 i natt. Men inte gjorde det något. Vi hyggede* oss ändå. Idag promenerade vi in till stan och undgick regnet ganska länge. Men inte helt. Precis innan hon skulle ta tåget hem kom ett ösregn som var svårt att undvika. Mina skor är fortfarande blöta...

Ikväll har jag varit på gudstjänst i København Vineyard. Jag vet inte varför men jag var jättenervös innan jag kom dit. Blev trött på mig själv att allt måste vara på liv och död, att allt känns så livsavgörande nuförtiden. Men sen blev det bra ändå. Predikan handlade på sätt och vis om det. Att Gud inte har kallat oss till ett ljumt mellanlägestillstånd utan kallar oss att välja: Honom eller inte honom. Det finns inga andra alternativ. Inte ens för den postmoderna människan. Antingen är man med Gud eller så är man inte med honom.
Att gå på gudstjänst i en ny kyrka är alltid en utmaning för mig. Jag fick anstränga mig för att vara deltagare och inte observatör. Jag ville inte sitta och jämföra med min förra församling. Det var mycket som var annorlunda men annorlunda behöver inte vara sämre.
En av kvinnorna i församlingen pratade om hur man bemöter nya människor, utifrån sin förra arbetsplats, och det är något jag själv tycker är väldigt viktigt. Så jag skäms lite för att jag inte tog kontakt med någon ikväll även om det var jag som var den nya men jag är otroligt tacksam för de som tog kontakt med mig! Det är mycket troligt att jag går tillbaka dit.

*hygge är ett väldigt användbart danskt ord som är svårt att översätta

Inga kommentarer: