måndag 16 augusti 2010

Ordning & Reda

Pustar ut efter en första arbetsdag... och en första dag i Byen. Har försökt packa upp men orkade bara hälften. Får bli en annan dag. Det räcker väl att jag har ordning och reda på jobbet?

Jag jobbar alltså på Ordning & Reda i Magasin du Nord vid Kongens Nytorv. På danska säger man [magasäng] så det är bara att börja öva. Jag har inte riktigt vant mig och säger ibland det med franskt uttal, framförallt på svenska, men det går väl över snart.
Första dagen på jobbet är väl alltid speciell. Man vet ingenting, kan ingenting och försöker lära sig allting på en gång. Dagens utmaning var att försöka lära mig priserna på pennorna. En av mina kollegor var jättesöt och delade med sig av sitt inlärningsknep. Får väl se imorgon hur mycket som fastnade.
Min chef är väldigt bra och uppmuntrande och hade inget att klaga på. Det är så stor skillnad på henne och min förra chef (hon sa ungefär aldrig något positivt till mig)! Jag är glad att jag tog det här jobbet, även om det inte var någon topplön.

Första dagen i stan innebar också (givetvis!) ett första besök på biblioteket och de första lånen har nu gjorts. Två översatta böcker och en dansk diktbok blev det den här gången.

Det finns så mycket annat att berätta en dag som denna. Om att handla mat här och hur det är att cykla i Köpenhamn t.ex. men det får bli en annan dag det med.

5 kommentarer:

Emi sa...

Gött att ha en uppmuntrande chef - sånt är viktigt! Lycka till under 1a arbetsveckan!

Unknown sa...

Blä - vägra danska uttalet! ;)

Anna sa...

Tack Emi!

Och Emmie: jag håller med men det är bara att nicka, le och hålla med. De säger det exakt likadant på engelska. Hu!

Unknown sa...

Åh, ordning och reda har alltid varit en favvobutik för mig. stort LYCKA TILL med ditt nya jobb!

/Sara
www.lifeinshanghai.blogg.se

Anna sa...

Tack Sara! Din blogg är min inspiration till att börja blogga själv.