söndag 1 augusti 2010

Tjuvstart

Det känns som jag fuskar när jag får prata danska med kunderna på mitt sommarjobb. Att jag redan får prova på hur det är att använda språket. Skönt är det i alla fall att de inte tycker det är konstigt om jag funderar några sekunder extra på vad hallon (hindbær) eller sjuttio (halvfjerds) heter. Men om två veckor är det annorlunda. Då ska jag helst inte alls fundera på vad siffrorna heter och framstå som dum expedit.
Jag borde kanske öva lite? När jag läste danska första gången hade jag en effektiv metod. Jag sa numren på förbipasserande registreringsskyltar. Kanske utöka den till alla nummer jag ser? Om vi ses - testa mig!

Om du inte kan det danska räknesystemet ska jag skriva om det en annan dag och förklara tanken bakom. Det är logiskt, jag lovar!

Inga kommentarer: