torsdag 23 december 2010

Julefrokost

Idag bjuder Magasin på julefrokost i personalmatsalen (kantinen). Menyn är som följer:

Två slags sild med løg, kapers og æg
Fiskefilet med remoulade og citron
Leverpostej med bacon og champignoner
Frikadeller med surt
Flæskesteg med rødkål
Risalamande med kirsebærsauce

Jag har hittills varit på tre julefrokost:ar och det har serverats ungefär samma som ovan. Vi fick lax en gång och and en annan men annars är det i princip samma. Precis som det svenska julbordet. Det är vissa saker som alltid är med. Eftersom det är dansk lunch* (frokost) får man inte glömma rågbrödet. Det jag inte förstår är att man blir otroligt mätt på två-tre rågbrödsmackor; Hur ska man sen orka med resten?

Min allergi verkar inte vara något danskarna gillar så jag får nog snällt hålla mig till sillen idag. Men jag ska äta svensk julmat ikväll, så jag klagar inte.

Vel bekomme!

*Förvisso heter det frokost (lunch) men julefrokosten äts oftas kvällstid i december. Med kollegor eller vänner.

Inga kommentarer: