onsdag 1 december 2010

Rätt toalett

bilden till höger är själva duschutrymmet

Ett hemma-hos-inlägg med badrumsspecial.

I annonsen för det här boendet stod de att de hade badeværelse, vilket visade sig, i mina svenska ögon, inte motsvarade verkligheten. För mig är det här en (stor) københavner toilet. Hittills har jag bara sett ett (1) "riktigt" badrum i den här staden och det var i ett hus som också hade stort och rymligt trapphus, så jag antar det var relativt nybyggt (i jämförelse med de gamla husen i den här staden åtminstone). Alla andra har små toaletter, ev. med en duschslang eller ett litet duschutrymme. När jag bodde på korridor tyckte jag att min toalett var liten men på den här sidan hade den varit stor. Jag har förstått att det här är ett storstadsfenomen och inte typiskt danskt, men jag upplever det som det ändå.

Vår toalett är ouppvärmd med ett fönster mot trapphuset in mot gården (som också är ouppvärmt) och den saknar ventilation så det är nästan alltid fuktigt därinne. Jag vet inte hur man ska göra för att snabbt få bort fukten efter att ha duschat. Golvet är i princip aldrig torrt - för det är alltid någon som duschar under dagen - vilket har lett till många blöta strumpor och arga utrop. Till slut har jag gett upp och börjat använda inneskor även om jag egentligen föredrar att gå barfota (alt. med raggsockar på vintern) hemma.

Duschdraperierna torkar inte heller de särskilt fort och jag är nog den ende av oss som låter de hänga fritt efter att ha duschat så ni kan gissa hur de mår. När jag precis flyttat in funderade jag på att tvätta dem i tvättmaskin men visste inte om de skulle gå sönder då.

Jag har fått ett helt skåp på toaletten och det känns väldigt lyxigt men har ni noterat placeringen av skåpen? I kombination med att någon aldrig fäller ner toalettlocket finns det alltså stor risk för farligt nedfall. Än så länge har jag klarat mig men lever med skräcken att tandborsten ska trilla ur skåpet när jag öppnar det.

Inga kommentarer: