fredag 7 januari 2011

Bibliotekskärlek

Kloka på ord på Østerbro bibliotek

Jag säger det bara rakt ut, så får jag det sagt ...

JAG ÄLSKAR BIBLIOTEK!

Idag cyklade jag till några av dem här i stan. Två bibliotek jag inte besökt tidigare. Och det är lika ljuvligt varje gång. Det finns inget som kan beskriva känslan av att gå in genom dörrarna och mötas av dessa otaliga rader och hyllmetrar av böcker. Veta att jag kan låna precis vad jag vill. Hur många jag vill. När jag vill.

Och sen alla människor som sitter där och läser som jag känner släktskap med direkt. Det är en alldeles alldeles underbar gemenskap! Dessutom tycker jag det är rätt skönt att det inte är krav på total tystnad på bibliotek längre. Det går ändå inte att tassa tyst i de blöta vinterskorna.

Om jag slapp utbilda mig hade jag gärna jobbat på bibliotek. Tills det jobbet dyker upp nöjer jag mig med att njuta av bibliotekens tjänster och produkter.

Jag har redan kollat upp närmsta bibliotek dit jag ska flytta. Knäppt? Kanske det, men väldigt typiskt mig.

4 kommentarer:

Elin sa...

Inte knäppt alls tycker jag! Jag älskar också bibliotek och känner verkligen igen mig =)

Lovisa sa...

Det här känns lite som en pik med tanke på det här inlägget http://pinklajf.wordpress.com/2011/01/07/boksuget/#comments, hehe ;)

Anna sa...

Det är inte alls en pik! Jag tänkte inte på dig när jag skrev det. Jag tänkte bara på mig själv och hur farligt nära missbruk min kärlek ligger...

Lovisa sa...

Hehe jag förstår :) Ja man kan ju missbruka allt. Men vissa saker, typ bibliotek och böcker, är nog ändå sunt i förhållande till andra saker som är mer vanligt att missbruka.