torsdag 20 januari 2011

Härmapa




Hur lär man sig språk?

Jag läser just nu en bok på danska - som bland annat innehåller samtal mellan fyra väninnor - och jag känner hur jag bara fyller på ordförrådet och får många nya uttryck gratis. Annars lyssnar jag på folk omkring mig, vilka ord och uttryck de använder i olika sammanhang, och sen säger jag efter dem. När de hör på eller efteråt.

Det hela började för länge sen. När jag var ny på danska och satt i tv-soffan och pluggade, för både radio och tv ingick i mina pluggtimmar på den tiden. Där satt jag ensam i korridorssoffan - för ingen annan ville se de kanaler jag ville titta på - och härmade nyhetsuppläsarna. Allt för att få rätt uttal.

Men nu tycker jag det är svårt att ta ord som sejt och nemlig i min mun. Kanske för att jag är rädd för att jag missförstått betydelsen eller sammanhanget när man kan använda det. Eller bara för att jag ska låta som en fjortis. Men jag tror jag frågar minst en gång om dagen någon av mina kollegor om något ord, uttryck eller liknande. Allt för att fylla på ordförrådet och kunskapen. Allt för att underlätta nästa gång jag ska öppna munnen. Förberedd improvisation, tror jag det kallas.

Hur lär du dig ett nytt språk?

3 kommentarer:

Emma Andersson sa...

Jag kan ju bara engelska, en del franska och lite tyska, men mina metoder för de två första språken har nog till stor del varit desamma. Jag lyssnar på musik, försöker sjunga med i texterna och förstå vad texterna handlar om (plus att det hjälper en att få upp ett tempo i språket, framför allt i franskan som är väldigt sammanhängande - alla ord liksom flyter ihop). Och så ser jag på tv-serier eller olika program. Att lägga till undertexter på samma språk är också bra, för då både hör och ser man samtidigt. Det funkar för mig! :)

Anna sa...

Jag använder mig också av undertexter. Lite märkligt med svenska filmer men det funkar då också. Sånger var ett bra tips!

Lovisa sa...

Jag tror sättet du nämner är det bästa. Att vara i landet och försöka prata, lyssna och fråga mycket. Själv har jag lärt mig mycket genom att titta på serier och tv-program på engelska som saknar undertexter eller alternativt har engelska undertexter.