lördag 25 september 2010

Håndboldlørdag

Lars Jørgensen och Mikkel Hansen
Kasper Hvidt och Niclas Ekberg

Handbollsspelare har en benägenhet att inte stå stilla
särskilt länge så det var svårt att få bilder utan fartränder...


Vilken handbollsdag!

Förut när jag hade tv brukade håndboldlørdag vara det stora helgnöjet. Två danska ligamatcher på rad under eftermiddagen och jag var tillfreds med tillvaron. Men nu är det länge sen jag såg handboll på tv för att inte tala om hur länge sen det var jag var på match... Tills idag!
Cyklade i eftermiddags till Frederiksberg Hallen för att se den omtalade klubben AG København spela mot Frederiksbergsklubben FIF. Båda nya i högsta ligan för hösten. Det var ganska givet från början att det inte skulle bli en särskilt spännande match men det var ändå roligt att se alla de kända ansiktena igen. AG København är fyllt till brädden av nuvarande och före detta landslagsspelare (enbart två spelare som inte har A-landslagserfarenhet) och FIF består av många före detta FCK:are, som jag sett ganska många gånger under åren. Och på tal om landslaget var danska förbundskaptenen, Ulrik Wilbek, också på matchen. Undrar vad han tyckte.
För er som inte bryr er om dansk handboll kan jag rapportera att svenske landslagsspelaren Niclas Ekberg skötte sig fint på högerkanten i sin nya klubb och gjorde fyra mål i första halvlek.
Slutresultat 21-32 (8-13).

Till slut efter lite strul med Ticnet:s sida fick jag köpt en biljett till VM i Sverige i januari. Självklart hade jag velat gå på alla matcherna men vet inte om jag tycker det är värt att betala så mycket för hela kalaset. Får börja spara till nästa "hemma"-mästerskap istället.

Idag blev det klart att Danmark får EM för herrar 2014. I tuff konkurrens med Kroatien/Ungern vann danskarna den jämna omröstningen under EHF:s kongress i Köpenhamn i helgen. Men som sagt först är det VM på andra sidan och innan dess är det vanlig ligahandboll i stan (och strömmad Champions League för mig utan tv). God fornøjelse!

Inga kommentarer: