måndag 13 september 2010

Helgen


Spenderade den lediga långhelgen i Lund. Härligt träffa vännerna där igen, gå på välkända gator och prata utan att tänka efter alltför mycket...

I fredags såg jag Skånes Dansteaters utomhusföreställning Dockplats 2010. En jubileumsföreställning i Dockan (Malmö) med brassband, körer, simhoppare, konstsimmare, dykare, danselever, cyklister, svetsare, ljud- och videoinstallationer, för att inte tala om hela långa kajen med hamnbassäng som scen. Spektakulärt är det enda ord jag finner för upplevelsen.

Jag hann också med att (förhands-)rösta. Det kändes roligt att för en gångs skull kunna kryssa någon jag inte bara känner till namnet utan känner väl och vet var personen står i olika politiska frågor. Du ska väl rösta på söndag?! Det är viktigt att använda sin rösträtt och inte ta den som något självklart. Att leva i en demokrati är inte alla förunnat.

Att återvända till en stad som varit ens hem i så många år är speciellt. Man hittar överallt men det är ändå inte "hemma" längre. I mötet med människorna där, i byggnader, stämningar och minnen insåg jag vad jag faktiskt avstått (offrat) för mitt liv här.

4 kommentarer:

Emma Andersson sa...

Det är alltid lite svårt när man känner sig hemma på mer än ett ställe. Men det blir säkert bra!
Åh, såg du föreställningen! Läste om den i tidningen och den verkade verkligen bra!

Anna sa...

Längtar bort från rotlösheten bara...

Föreställningen var VERKLIGEN bra! Se Skånes Dansteater i höst om du har möjlighet.

Ebba sa...

Hej!
Tror att jag förstår lite hur du tänker. Just nu vet jag inte vad som är hemma för mig. Är lite orolig för att åka till Lund för att jag kommer inse att jag saknar alla så mycket då. Men jag har det fint i mitt nya hemma också. Kram!

Anna sa...

Det kanske är okej att ha flera hem men det jobbiga är när varken det gamla eller nya känns som hemma.

Skönt du har det bra i ditt nya!