onsdag 25 maj 2011

Dansk film

Jag gillar dansk film. Det finns många bra och sevärda. Därför väljer jag ibland en (dansk) film utan att riktigt tänka efter om den verkligen är något för mig. För det är vissa genrer jag inte gillar, oavsett produktionsland.

Såg Frygtelig lykkelig på rekommendation men den var lite väl absurd för mig. När jag läste om romanen bakom filmen förstod jag lite mer, framförallt om genren, sk. dansk provinslitteratur. Storstadsmänniska möter "provinsen". Anpassa dig eller flytta hem. Ungefär.

Hade sett trailern* till Fri os fra det onde och läst om den. Jag ville se filmen men den visade sig inte motsvara mina förväntningar. Jag kan förstå vad filmen vill säga och vilka tankar den vill väcka men det var riktigt svårt att se klart den (för att inte avslöja för mycket). En möjlig ljuspunkt i den annars rätt brutala filmen var Lene Nystrøms (fd. Aqua) mer än godkända skådespelardebut.

En kollega sa, när jag berättade att jag sett Fri os fra det onde, att om en film utspelar sig på Jylland (vilket båda filmerna ovan gör) vet man att den kommer vara absurd och konstig. Så hädanefter är jag lite mer restriktiv med "provinsfilmer".

Vad tycker du om dansk film?

*Så här i efterhand när jag ser trailern igen borde jag förstått bättre...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att Fräls oss från ondo var helt förfärlig. Annan dansk film är bland det bästa jag vet. Har sett Blinkande Lyktor kanske 8 gånger! /Jennifer

Anna sa...

Det är ju det jag säger. Man blir lurad av hur bra de andra filmerna är att man lånar dansk film utav bara farten... men nu har jag lärt mig läxan. Den var brutal.

Blinkande lyktor kan man se om och om igen!

Anonym sa...

Vi kanske ska se massa dansk film i sommar? Massa bra dansk film alltså.

Anna sa...

Massa bra (dansk) film är jag alltid med på!