tisdag 31 maj 2011

World No Tobacco Day

Idag är det världsdagen mot tobak. Var sjätte sekund dör någon på grund av tobak. Var sjätte sekund! (Lika ofta blir en person smittad av hiv och minst lika ofta dör ett barn av hunger)

I Danmark införde man en lov om røgfri miljøer 2007, vilken förbjuder rökning på restauranger, caféer, barer etc. som är större än 40 kvm. Om det inte finns ett rökrum får de rökande gästerna gå ut och röka. Många uteserveringar finns kvar hela vintern här och jag gissar att det är p.g.a. den här lagen.

På jobbet har vi en takterass utanför personalmatsalen där man får röka. Men inte på hela. Mer än halva terassen har stora skyltar om att det är förbjudet att röka just där. Är det någon rökare som bryr sig om det? Danskar och regler går inte så bra ihop... Jag brukar välja att sätta mig längst bort från rökarna och hoppas på att det inte kommer någon och sätter sig med en cigarett bredvid mig och min mat.

Om man vill ha hjälp med att sluta röka eller snusa kan man klicka här eller här.

Inga kommentarer: