torsdag 5 maj 2011

Något nytt

Idag har jag gjort något jag aldrig gjort förut.

Förvisso har jag sett Nordkraft och läst romanen den är baserad på hela tre gånger och därmed lärt mig allt (?) man behöver veta om knark och även fyllt på det danska ordförrådet till brädden med ord för olika slags droger. Men det som hände idag var ändå en första gång för mig.

Jag trodde att verksamheten på Pusher Street i Christania var stängd för länge sen men sett till vad som såldes där idag inser jag att jag hade fått det om bakfoten. Verkligen om bakfoten. Inte för att jag sett särskilt mycket hasch i mitt liv men det var verkligen stora bitar som låg på borden till försäljning. Jag såg det inte själv men mitt sällskap noterade tioåringen som stod och rökte på.

Kanske just för att det är så öppet och till synes självklart att de står där och säljer knark, som andra säljer smycken och godis på marknader, reagerade jag inte särskilt starkt på det jag såg. Eller kanske var jag bara chockad över faktumet. Kontrasten från (de vanliga) gatorna utanför området blev plötsligt extremt påtaglig.

1 kommentar:

Anna B sa...

Ja....det är udd ai Christiana. Har vart där själv och där åldes det knark o ch hasch i små stånd, lika självklart som godis och knalle-föräljning...konstigt...