fredag 26 november 2010

Tid för gåvor

Danskarna verkar gå upp i det där med presenter så här års.

Pakkekalender (paketkalender) är ett vanligare fenomen på den här sidan än i Sverige.
Mandelgave-förslagen finns redan i butik.
Pakkeleg verkar vara den rätta (enda?) julleken här. Alla gäster tar med en present och sen slår man tärning om vem som ska få dem.
Værtindegaven ska man komma ihåg när man går till den privata julefrokosten.
Och julegaver har jag som sagt sålt sen slutet av oktober.

För att inte tala om inpackningen... Flera kunder har haft synpunkter på hur jag ska packa in deras varor, med vilket papper osv. Köpenhamnarna verkar ta presentinslagningen på allvar för man pratar alltid om (förutom det man ska ge) cellofan, sløjfer (rosetter), gaveæsker och gaveposer. Många köper gärna en rulle presentpapper och band av mig istället för att jag slår in det åt dem.

4 kommentarer:

Lit de Parade sa...

Det låter som härliga traditioner! :-)
Trevlig blogg:-)


M @ Lit de Parade

Anna-Panna sa...

Men jag förstår dessa konstiga danskar. Jag slår själv helst in mina paket själv =)

Anna sa...

Konstiga, Anna?!

Jag förstår att man vill packa in presenterna själv men det är billigare om vi gör det (ingår i priset) och vi gör verkligen fina paket! Men jag klagar inte eftersom vi tjänar på det: de köper papper och band (ekonomisk vinst), vi slipper packa in (tidsvinst) och vi sparar vårt eget papper (resursvinst).

Anna-Panna sa...

Ja det är klart att ni vinner på det! Jag tror säkert i slår in jättefina paket =)