tisdag 8 mars 2011

Fettisdag

Vad ska man skriva om annat denna dag än semlor? Vill man lära sig mer om semlor och deras historia kan man se vad Mia Öhrn skrev för en vecka sen på sin blogg.

Vad gäller de danska bullarna finns det flera varianter. Tidigare trodde jag det bara fanns en sort, en bulle med glasyr, men fastelavnsboller kan också vara fyllda med kräm eller sylt, med valfri glasyr eller florsocker ovanpå. Alla bullar är dock gjorda på wienerdeg, till skillnad från semlor. Eftersom jag själv inte kan äta några av dessa kan jag tyvärr inte heller dela med mig av någon smakupplevelse. Någon som provat?

Igår frossade jag i kakbloggar. Det är häftigt att kunna frossa i fastetider utan att äta någonting alls! Kolla in Johannas tårtor. De ätbara mini-Converse-skorna är mina favoriter. Söta saker har så många inspirerande recept att jag inte vet var jag ska börja. Och Mia Öhrn är Mia Öhrn.

Vad du än äter idag: Velbekomme!

Inga kommentarer: