onsdag 23 mars 2011

Rødt for stop

Så svensk är jag
Jag cyklar inte mot rött. Men många köpenhamnare cyklar gladeligen genom korsningarna oavsett vad trafikljusen visar, framförallt gör de högersväng mot rött ljus. Om man är fotgängare ska man vara mer rädd för cyklister än bilister vid övergångsställena. Ibland glömmer jag titta mig över axeln innan jag går över gatan och det är inte att rekommendera.

På Frederiksberg har man skrivit rødt for stop på en cykelbana vid en korsning. Om det hjälper? Föga. För tillfället är jag otroligt trött på alla som cyklar mot rött (och enkelriktat och på trottoaren...). De är en fara för sig själva och alla andra i trafiken. Men vem orkar argumentera med personer som blir förnärmade över att få böter för att de cyklat mot rött?

Så dansk är jag
Jag går inte mot rött. Även om man inte får göra det i Sverige heller har jag aldrig hört talas om någon som fått böter för det där, men på den här sidan får man det. 600 kr tror jag det kostar.

Hur de får ihop det där med att inte gå men cykla mot rött är över mitt förstånd.

Inga kommentarer: