torsdag 10 mars 2011

Tåglektyr

Det händer att jag läser någon av de kvarlämnade tidningarna när jag sitter på tåget över Sundet. Ibland bläddrar jag bara igenom den och ibland läser jag tidningen rad för rad utan att utelämna någonting.

Igår satt jag på tåget hem från Lund och orkade (eller ville) inte läsa kurslitteraturen. I fickan på stolen framför mig stack det upp en DN. Jag drog upp den och började läsa. Först ledaren och sen varenda notis och text framåt. Fastnade för Göran Rosenbergs kolumn om huruvida datorerna kommer ta över världen en vacker dag. Vad säger ni om det?

När jag hade läst hela tidningen insåg jag hur mycket jag saknar en morgontidning. Men vilken skulle jag läsa i den här staden? Här finns ingen given favorit.

4 kommentarer:

Margareta sa...

Jag kan inte tänka mig ett liv utan morgontidning trots alla artiklar på nätet. Hela dagen känns förstörd, de (få) morgnar när tidningen uteblir.

Anna sa...

Jag håller med dig. Ändå har jag vant mig det här året vid att inte ha det. Men jag längtar tills det ändrar sig :)

Benzocaine sa...

Jag tror att Göran Rosenberg tror fel. Han tror att människan har en odödlig själ, och därför är det omöjligt för honom att datorer någonsin skulle kunna ha ett medvetande.

Om man som jag tror att medvetandet utgår från hjärnan, varför skulle då inte kiselbaserade neurala nätverk som exakt imiterar hjärnans sätt att fungera ha ett medvetande?

År 2045 (förutsatt att "profetian" slår in, vilket kan diskuteras) kommer säkerligen Göran Rosenberg att sälla sig till den skara som förtrycker de stackars medvetna robotarna "eftersom de inte har någon själ".

Anna sa...

Jag ser inte att Göran Rosenberg skriver att människan har en odödlig själ. Det jag läser ur kolumnen är att han tror att det inte finns/kommer finnas datorer som kan tänka som en människa fullt ut (t.ex. skriva poesi och ha humor). Men alla texttolkningar är tillåtna.