fredag 22 oktober 2010

Lärande

Jag brukar bestämt förneka att jag är pedagogisk eller har någon önskan att bli lärare. Ändå sitter jag här och har precis skickat iväg en av mina första elever mot hans "examen". Under sex veckor har jag varit lärare på distans för en vän som ska skriva högskoleprovet. Skönt med självgående elever som självmant letar upp sidor att träna på och roligt när de vågar ifrågasätta lärarens instruktioner - eller dåligt, det får vi se imorgon. Jag hävdar fortfarande att min metod är den bättre.
För två år sen var jag lärare i danska för en annan vän. Kvällskurs på folkhögskola under uppsluppna former. Det var jätteroligt att få låna barnböcker på biblioteket och läsa högt tillsammans. Hon var verkligen en ambitiös och duktig elev som gjorde sina läxor, så det var inte särskilt ansträngande att vara lärare då.
Jag har fortfarande ingen som helst längtan att bli lärare men enskilda konsultationer är mycket möjligt att det blir fler av. Man lär så länge man lever.

Inga kommentarer: