tisdag 26 oktober 2010

Nya ord

I morse läste jag økonomisk vismand och förstod ingenting. Kunde det betyda "god man"? Först tänkte jag inte slå upp det men gjorde det ändå till slut. En (økonomisk) vismand är en medlem av det danska ekonomiska rådet (Det Økonomiske Råd). Sedan tänkte jag inte mer på det men på lunchen pratade de om något uttalande från vismændene på nyheterna och då blev jag så glad så glad att jag visste vad det var de pratade om!

Ett annat ord jag lärt mig idag är tegnestift (häftstift). En icke dansk kund frågade efter "knappar" på danska. Jag förstod - och han med - att det inte var rätt ord och vi hjälptes åt att reda ut vad det var han letade efter. Han frågade vad det hette på danska och då var jag tvungen att erkänna att jag inte visste. När min kollega kom fick jag veta det. Och sen kom det en kund till som letade efter tegnestift. Se där!

Dagens nya ord-kvot är därmed fylld. Tillämpade och klara.

Inga kommentarer: