måndag 20 juni 2011

Forbrydelsen

Säsong 1 Säsong 2

Brottet (Forbrydelsen) handlar om kriminalkommisarien Sara Lund. Svt sände andra säsongen i höstas och jag har lånat båda säsongerna på biblioteket. Alldeles gratis. Det gillar jag!

Vill inte avslöja för mycket för er som inte sett den här tv-serien därav den korta versionen: Första säsongen med sina 20 avsnitt kretsar kring mordet på Nanna Birk Larsen, hennes familj, de lokala politikerna och polisen. Andra säsongen på tio avsnitt utspelar sig två år senare när Sara Lund dras in i ett nytt mordfall. Här får man möta Folketingspolitiker, försvaret, soldater och polisen, med cliffhanger i slutet på varje avsnitt.

Det som är spännande med den här tv-serien är att inte ens skådespelarna fick veta vem som var mördaren förrän sista avsnittet spelades in. Därmed fanns det ingen risk att mördaren eller de andra skulle avslöja sig i någon scen. Serien fick en BAFTA för bästa utländska serie i våras. Tredje säsongen kommer förhoppningsvis spelas in i år och sändas på dansk tv nästa höst och troligtvis på svensk ett år senare. Jag väntar spänt!

Det jag inte förstår är att ett annat land måste göra sin egen version av en så här bra tv-serie. Varför kan man inte bara köpa in den utländsk tv-serien och visa originalet? Är det för att de inte orkar läsa undertexterna i det landet?

Har du sett Brottet? Vad tyckte du?

4 kommentarer:

Elin sa...

Nä, har inte sett denna, men låter spännande! Hm, finns den kvar på svtplay tro? Kan kanske finnas här i Sverige med att låna? Får kolla detta, tack för tipset! Kram

Anna sa...

Ha tid att se den. Finns risk att fastna...

Margareta sa...

Tyvärr missade jag första säsongen men satt klistrad när andra gick. Engelska tidningar var lyriska när denna danska serie visades. Men det är Wallander som fortfarande är kultförklarad där.

Anna sa...

Jag förstår inte grejen med Wallander... Kul de gillar båda där borta!