onsdag 8 juni 2011

på cykel i Byen

Dansk cykelkö och svensk cykelreklam

Köpenhamn är en sann cykelstad. Alla cyklar här. Stora som små, gamla och unga, rika och fattiga. Den med stilettklackar och den med sneakers. På cyklar med små hjul eller med stort "bagageutrymme" som Christianiacyklarna. Häromdagen såg jag en man cykla med en kvinna, ett barn och en barncykel i "lådan"! Det är nästan som när folk kör soffor på sina cyklar i Lund.

Det finns några saker som skiljer de danska cyklarna från de svenska. På den här sidan saknar många cyklar kedjeskydd vilket leder till mer eller mindre kreativa lösningar för att byxorna inte ska fastna i kedjan. Belysningen består ofta av små diodlampor. En del sitter fast i navet och blinkar hela tiden, dag som natt. Det är roligt att det finns så många cyklar med höga styren. Vilket innebär att man kan sitta rak i ryggen när man cyklar, som på mormors tid.

På den här sidan cyklar folk väldigt fort. I början var jag lite rädd och höll mig så långt till höger som jag kunde. Nu har jag vant mig vid tempot och hänger nog på ganska bra själv också. Det som stör mig har jag skrivit om förut, att många ignorerar trafikreglerna.

Något alla (cyklande) svenskar får lära sig när de flyttar hit är att göra vänstersväng (hoppas ni förstår den pedagogiska videon, om inte kan jag visa när vi ses). Nu har jag vant mig vid det och tycker det känns mer säkert att göra som de gör här än att vingla mitt i korsningen som vi gör på andra sidan, men det blir nog ändå svårt att ta den regeln med mig hem.

Vi har allt att lära av danskarna vad gäller visa tecken. Kanske därav den nya reklamen jag såg i Lund förra veckan. Bara en sådan sak som stopptecken är extremt ovanligt i Sverige. Jag har varit farligt nära kollision många gånger.

Vilka tecken visar du?

Inga kommentarer: