måndag 27 juni 2011

Topp 3: Svåra ord


Frukost eller frokost?

Dagens topp-3 består av danska ord som inte riktigt vill fastna trots många års idoga försök.

Kjole (klänning) - nästan varje gång någon pratar om en kjole eller jag ser det skrivet tänker jag först kjol ... sen klänning. Som tur är gjorde jag bara fel en gång när jag jobbade i klädbutik.

Frokost (lunch) - ungefär som ordet ovan; frokosttilbud låter väl mysigt? Tänk äta frukost ute, hinner jag tänka innan jag läser det "tråkiga" luncherbjudandet. Varje gång på stan samma sak.

Tegnestift (häftstift) - vi har en del kunder som frågar efter tegnestift och varje gång svarar jag nej utan att tänka, för inte säljer vi "ritstift". Inte heller säljer vi häftstift, brukar jag komma på när kunden gått.

Topp 3 är inspirerat av Martinas frågor.

Inga kommentarer: