lördag 25 juni 2011

Strandvejen

Bild ETT. Karen Blixens hem Rungstedlund sett från parken. Bild TVÅ. Den ljuvliga skylten; äntligen bara två kilometer kvar!
Bild ETT. Utsikt mot hamnen. Bild TVÅ. Utsikt från andra våningen mot trädgården, dammen och parken

Idag har jag andats saltvatten och tång och njutit havsutsikt!

Min sista lördag på den här sidan har jag tillbringat på en cykel Strandvejen längs Sjællands Öresundskust, genom många söta små byar, med första stopp i Rungsted och sen vidare till Humlebæk. På vägen tillbaka åkte jag tåg (det kostade bara 12 kr att ta med cykeln på Öresundståget). Det tog ungefär två och en halv timme att cykla hela vägen (ca 35 km) och en dryg halvtimme att åka tåg. Nu är jag så där skönt trött som man bara blir av rörelse och frisk luft.

När man kommer från Köpenhamn får man vänta ändå till Charlottenlund för att komma helt ut till kusten men man kan skymta vattnet ett kvarter bort innan dess. Sedan får man cykla längs med vattnet eller med bara ett hus mellan sig och vattnet resten av vägen. Det är inte förrän norr om Mikkelborg som man för första gången kommer ut på landet, men bebyggelsen kommer snart igen, bara någon kilometer bort i Nivå/Humlebæk.

I Rungsted ligger Karen Blixen museet med utsikt över Sundet nere vid hamnen. På Rungstedlund (som stället heter) bodde författaren större delen av sitt liv (förutom de år hon tillbringade i Kenya). Museet erbjuder utställning, filmvisning, butik och café. Man kan se vilka böcker Blixen hade i sitt bibliotek och besöka den del av huset som är bevarad från författarens tid. Det känns som man är där med henne, fast ändå inte. Jag förstår att hon kunde skriva bra i den omgivning som Rungstedlund är. Parken som tillhör stället består av en lövskog, skærehave - där man fortfarande plockar blommor till huset varje dag, en damm med vit bro, fågelsång, lugn och ro. Där ligger också Blixen begravd.

I Humlebæk hade jag tänkt besöka Louisiana men när jag väl kom fram var jag inte så sugen på konstutställningar och tänkte att en lunch med sjöutsikt hade suttit fint. Men tyvärr var man tvungen att betala inträde för att överhuvudtaget få komma in så jag tog en promenad längs stranden istället.

Bild ETT. Utanför Louisiana. Bild TVÅ. Vackrare än Louisiana? Definitivt billigare!
Bild ETT. Trappan från stranden Bild TVÅ. Med Louisiana i ryggen och havet med brygga framför

4 kommentarer:

Emi sa...

Åh! Det är så himla många år sedan jag var i Blixtens hus. Orkade inte följa med till Louisiana... Har du läst hennes bok "Mitt Afrika"?

Anna sa...

Jag har läst Den afrikanska farmen. Filmen Mitt Afrika är baserad på den boken OCH hennes brev. Rekommenderar allt!

Margareta sa...

Mitt hjärta klappar extra för Strandvejen men hittills har jag inte lyckats stanna till vid Blixtens hus. Men man behöver ju ha några "måsten" kvar.

Anna sa...

Spara det inte för länge bara. För mig var det andra gången där. Så värt en repris!

Intressant ni båda lyckades snirkla in en extra bokstav i hennes efternamn... :)